søndag 15. desember 2013

HELENE'S BESTE RISBOLLER!


Ingen jul uten risboller her i huset! Unga elsker dem og jeg ender som regel opp med å lage 2 posjoner (vi er en familie på 6- meg selv, min mann og 4 gutter!)
Selvfølgelig kan man lage disse ellers i året også! Til barnebursdags-selskap, for eksempel.


Jeg har prøvd ut mange oppskrifter på risboller før jeg tilslutt la min elsk på denne:

Dette trenger du:
  • 4 egg
  • 6 dl melis
  • 2 ts vaniljesukker
  • 3 ss sterk avkjølt kaffe
  • 6 ss siktet kakao pulver
  • 500 gr Delfiafett (kokosfett)
  • 3/4 til en hel pose puffet ris
Slik gjør du det
Smelt kokosfettet i en kasserolle over svak varme.
Pisk egg og melis til eggedosis i en kjøkkenmaskin.
Bland deretter i siktet kakaopulver, kaffe og til slutt det smeltede kokosfettet (i kjøkkenmaskinen).
Helt til slutt blandes puffet ris inn i sjokoladeblandingen med en sleiv e.l.
Lag mellomstore boller som fordeles i muffinsformer.
Avkjøl og oppbevare i en lukket boks i kjøleskapet.

Jeg får 40-50 stk. av denne oppskriftsmengden.
Om du synes det blir i meste laget,ja, så halvere bare oppskriften :-)


 

Jeg har plassert min blogg i Skiennorske bloggkart!

8 kommentarer:

  1. Merci merci je pense que je vais venir en manger chez vous
    j'adore çà en plus et qu'ils sont beaux
    Bonne soirée

    SvarSlett
  2. Nam, skjønner godt disse er blant favorittene :)
    Var ikke klar over at dere hadde 4 gutter ;)
    Savner bloggingen din :)'

    Lisbeth :)

    SvarSlett
  3. hei! du sier en hel pose puffet ris, vet du c.a hbor mange gram er i posen? takk!

    SvarSlett
  4. Hei!
    Jeg lagde disse nå i kveld, og halverte oppskriften da 20 stk er mer enn nok i denne husholdningen. Til min store overraskelse står jeg nå med 34 ferdige risboller :-P Det er mulig du lager mye større risboller enn meg, jeg har brukt én toppet spiseskje i hver muffinsform (slik at ca 3/4 av formen er fylt opp).

    Tenkte bare å nevne det i kommentarene, sånn i fall flere tenker på å halvere oppskriften :-)

    Riktig god jul, og takk for oppskriften! :-)

    SvarSlett
  5. Er de beste dette er en gammel oppskrift før de begynte med sjokolade i dem, fikk denne av min mor som i dag er 88

    SvarSlett
  6. hei - 6 dl melis er vel litt mye ?? skal det være ss ?? Grethe

    SvarSlett
  7. Baka de i dag og 6 dl var heilt perfekt det. Så var nok riktig med 6 DL

    SvarSlett
  8. Tusen takk! De ble kjempegode! Jeg brukte Steviosa i stedet for melis, og det funket fint.
    Hilsen Anbjørg.

    SvarSlett